4 tips die het proberen waard zijn

EOEFOODLifestyleLeave a Comment

Wanneer je chronische ziek bent is de kans groot dat er een moment komt dat je te maken krijgt met onbegrip en goed bedoelde adviezen. Opmerkingen als “dan moet je gewoon wat rustiger eten” of “zit het niet gewoon tussen je oren” lijken onschuldig. Maar kunnen een groot effect op je hebben. Geef jezelf de tijd om hier mee om te leren gaan.

Eerlijk is eerlijk, ik heb het nog lang niet geaccepteerd. Maar ik leer er elke dag weer een beetje beter mee omgaan. Ziek zijn kan een flinke aanslag zijn op je gevoel van eigenwaarden, voor je gevoel ben je misschien die collega die nooit mee gaat lunchen of loop je rond met het gevoel dat je nutteloos bent omdat je minder kan werken door klachten en vermoeidheid. Of misschien wel omdat je minder kan ondernemen dan dat je leeftijdsgenoten. Wat de rede ook is, het is een frustrerende situatie. Hieronder deel ik graag wat handvaten die mij verder op weg helpen:

1. Héél belangrijk: wees lief voor jezelf

Een grote valkuil kan zijn is jezelf vergelijken met andere. Iedereen is anders en het feit dat je bepaalde voedingsmiddelen niet kan eten of minder energie hebt, is vervelend. Maar maken je geen slecht mens. Je verdient het net als ieder ander om geluk te ervaren en te genieten van wat je wel kan! Probeer je dan ook niet schuldig te voelen als je een periode op de bank hangt, of op bed ligt. Je moet je rust nemen om niet zieker te worden en dat is nou eenmaal nodig. Je herkent het misschien wel, die verjaardag waar je eigenlijk gewoon te moe voor bent. Of dat etentje waar je toch maar heen gaat omdat je het gevoel hebt dat het anders lullig is. Doe het niet, zeg tijdig af en voorkom dat je jezelf voorbij loopt. Rust pakken en behouden is belangrijk.

2. Leg de situatie uit

Probeer om begrip te creëren bij je vrienden, collega’s en familie. Als je wil kun je ze uitleggen wat EoE is en welke klachten dit met zich mee brengt. Zo help je niet alleen jezelf, maar help je ook mee aan het vergroten van de bekendheid van het ziektebeeld.
Twee vliegen in een klap dus!

3. Mindfulness, Meditatie en Yoga

Neem even een moment om stil te staan bij hoe je je voelt en wat bijvoorbeeld zo’n vervelende opmerking met jou doet.
Mindfulness en concentratie oefeningen kunnen helpen om zowel fysieke pijn als nare gedachten en gevoelens de baas te worden.

Voor sommige zal mindful leven en mediteren veel te zweverig klinken. Echter kun je het zelf zo zweverig maken als je wil. Meditatie en mindfulness zijn eigenlijk gewoon concentratie oefeningen.

Mindfulness
Mindfulness is eigenlijk niets anders dan een techniek die je helpt bewust in het moment te leven.
Hierdoor ervaar je minder stress, dit helpt je om emoties in balans brengen. Momenten van eindeloos gepieker of de boosheid en verdriet die je ervaart wanneer je beseft dat je dus niet meer beter zal worden. Zijn goede momenten om je gedachten even wat anders te doen te geven.

Begin klein, probeer je bijvoorbeeld eens heel bewust te zijn van hoe de groenten voelen en ruiken als je deze gaat snijden. Of kijk of je elke keer als je door een deur gaat heel even stil kan staan bij hoe je je op dat moment nou eigenlijk voelt.

Meditatie
Een vorm van concentratie die je helpt focussen op het voelen (van bijvoorbeeld je ademhaling) en hierdoor rust brengt in je hoofd.
Wanneer je hoofd overloopt, of je even helemaal niet blij bent. Zou je je kunnen richten op de ademhaling.
Bedenk dan ‘in’ ‘uit’ in’ ‘uit’ als je ademt. Hoe suf het ook klinkt, je zult merken dat de gedachten die een vervelend gevoel geven langzaam op de achtergrond verdwijnen. Mochten je gedachten toch afdwalen, breng dan vriendelijk je aandacht weer terug naar de ademhaling.

Verder kan een begeleide meditatie ook een fijne manier zijn om even rust in je lijf te creëren. Persoonlijk gebruik graag de app Insight Timer, waar je zowel als beginner en als gevorderde (kosteloos) meditaties kan beluisteren.

Ontspannings-Yoga
Ontspannende yoga vormen zoals Restorative yoga en Yoga Nidra laten je bewust bezig zijn met je lichaam. Een moment van ontspanning en bewustzijn. Daarnaast kan dit een rustige manier van sport zijn om toch lekker te bewegen zonder je te forceren.

4. Buitenlucht

Ga regelmatig naar buiten, door klachten en pijn kan het zijn dat je het liefst je dekens over je hoofd trekt en er voorlopig niet meer onderuit komt (ja zulke dagen horen er soms ook bij). Maar frisse lucht doet wonderen, probeer elke dag even (al is het 5 minuten) naar buiten te gaan. Je zult merken dat deze kleine ‘overwinning’ je energie geeft.

Neem dus regelmatig even een momentje voor jezelf en gun jezelf dat ook echt. Probeer eens een lesje yoga of doe bijvoorbeeld thuis wat meditatie oefeningen. Hoe rot je je ook voelt, probeer toch elke dag even een frisse neus te halen, vergeet niet hoe de buitenlucht (en licht) je energie level in positieve zin kunnen beïnvloeden.
Hebben jullie nog tips? Ik hoor ze graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *