Melkzuur, wel of niet gebruiken?

EOEFOODEliminatiedieetLeave a Comment

Kan het me nog zo goed herinneren, ik was net met mijn dieet gestart en zat gezellig met mijn vriend aan tafel. We aten die avond gebakken aardappelen met groente en een biefstukje. Een klodder frisse mayonaise mayolijn maakte het voor mij helemaal af. Wat een feestje 🙂

Tijdens het eten viel mijn oog op de pot en ik schrok me rot! In de ingrediënten lijst stond ‘melkzuur’, het was me ondanks het vele lezen de eerste paar keren helemaal ontglipt. Mijn humeur sloeg flink om, ik was zo bang dat ik mijn dieet ‘verpest’ had. Wat leiden tot een hysterische zoektocht tussen alle informatie die mijn diëtiste me eerder gegeven had (jup, achteraf moest ik er zelf ook een beetje om lachen).

Even in het kort wat meer over melkzuur:

Hoewel de naam melkzuur (ook wel E270) ons doet vermoeden dat we het over een dierlijk product hebben is dit niet het geval. Melkzuur is een plantaardig zuur en word vaak toegevoegd aan producten als conserveermiddel.

Wanneer bepaalde zetmeel word omgezet naar suikers ontstaat er melkzuur, fermentatie noemen ze dit proces.
Mocht je twijfels hebben informeer altijd je diëtist!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *